Åpen dag på Nykirke-Barkåker

Rundt 400 gjester fant veien til anleggsområdet på Vestfoldbanen den 4. september. NRC Group var på plass da Bane NOR arrangerte åpen dag for naboer og andre interesserte.

Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Rundt 400 gjester fant veien til anleggsområdet på Vestfoldbanen den 4. september. NRC Group var på plass da Bane NOR arrangerte åpen dag for naboer og andre interesserte.

Denne måneden setter NRC Group Norge for alvor i gang sin etappe i anleggsarbeidet på strekningen Nykirke- Barkåker. Grunnarbeidet er klart, og NRC Group går nå i gang med å legge dobbeltspor. Målet er å øke kapasiteten på Vestfoldbanen, slik at flere tog og flere passasjerer kan kjøre der når banen er ferdig oppgradert i 2025.

Enkelte av naboene som møtte opp til åpen dag på Viulsrød medga at de hører litt støy fra anlegget og at det enkelte dager ligger en støvsky over området. Likevel var stemningen svært god blant de som møtte fram for å se hvor langt utbyggingen var kommet.

NRC Group og Bane NOR hadde rigget til stands. Her fikk gjestene både litt å bite i, og muligheten til å se film, illustrasjoner av hvordan alt skal bli når det blir ferdig, og mulighet til å snakke med prosjektledelsen.

Mye å se

Store maskiner var strategisk plassert, med hjelpere fra entreprenøren Håkanes Maskin, og glade barn fikk mulighet for å klatre oppi både gravemaskiner og bulldosere.

Det var rigget til gangvei som førte opp på taket av betongtunnelen, og folk kunne så gå på taket av betongtunnelen fram til åpningen på Skottåstunnelen. Deretter kunne man gå langs betongtunnelen ned til jernbanebrua som går over rv. 19, og se på byggingen av stasjonen fra orkesterplass.

Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Gi litt tilbake

-Vi gjør dette for å gi noe tilbake til naboene. Slike store anlegg er til tider både støyende og støvete, og vi har forståelse for at det er tøft for naboene, sier prosjektsjef Anders Dahl Johansen.

Vi gjør dette for at flere skal kunne kjøre mer tog. Når Vestfoldbanen er ferdig utbygd til Tønsberg, gir det mulighet for fire tog i timen, forteller prosjektsjefen.

I dette prosjektet har NRC Group Norge ansvar for alle jernbanetekniske arbeider, med unntak av signalarbeider. I alt gjelder det 13,6 kilometer med dobbeltspor fra Nykirke, sør for Holmestrand, til Barkåker, nord for Tønsberg.