Rekordmange besøkte Åpen dag på Vestfoldbanen sist søndag. Naboer, jernbaneentusiaster og nysgjerrige møtte opp for å sjekke ut det nye stasjonsområdet i Horten, hvor NRC Group har lagt dobbeltspor.
Spennende å se
- Vi er litt nysgjerrige. Jeg har hørt mye om dette på jobb som frisør i Horten. Og når vi så i avisen at det var åpen dag her, så måtte vi bare møte opp og se hvordan det er blitt, sier Elise R. Moen.
Sammen med datteren Oline og mannen Hans Martin var hun en av de 430 besøkende som tok turen til UNB10-prosjektet denne søndagen. Her har NRC Group lagt dobbeltspor på oppdrag fra Bane NOR. 13,6 km dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker skal legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum, togparkering på Barkåker og oppgradering av Tønsberg stasjon.
NRC Group snart ferdig med sin del av prosjektet
- Det er gøy at det kommer så mange for å se på dette nå, sier prosjektleder Hans Olav Hjartsjø i NRC Group.
Han forklarer at NRC Group snart har fullført sin del av oppdraget. Skinnene er lagt, elektro- og signalarbeidet er gjort, og selve stasjonen fullføres av andre.
- Det er veldig fint, og det er spennende å se dette her. Det gjør ikke noe å få en ny stasjon, sier Elise R. Moen etter sin omvisningsrunde.
Vil vise fram stasjonen
Det er tredje år på rad at det arrangeres Åpen dag på Vestfoldbanen. Arrangementet er et samarbeid mellom Bane NOR og underleverandørene NRC Group og Sapinor.
– Vi ønsker å vise frem stasjonen, så i år legger vi arrangementet hit, slik vi også gjorde i fjor, sier Marianne Hvaal Larsen som er byggeleder i Bane NOR og ansvarlig for arrangementet.
Utbyggingen startet for fullt i første halvår 2020, og det nye dobbeltsporet skal tas bruk i 2025. Da blir det mulig å kjøre fire tog timen mellom Tønsberg og Oslo.