Åpen dag på Vestfoldbanen

Rekordmange besøkte Åpen dag på Vestfoldbanen sist søndag. Naboer, jernbaneentusiaster og nysgjerrige møtte opp for å sjekke ut det nye stasjonsområdet i Horten, hvor NRC Group har lagt dobbeltspor.

Del

Lek på ny stasjon: Gøy å leke sisten med Bane NORs Løven Lukas.

Spennende å se

- Vi er litt nysgjerrige. Jeg har hørt mye om dette på jobb som frisør i Horten. Og når vi så i avisen at det var åpen dag her, så måtte vi bare møte opp og se hvordan det er blitt, sier Elise R. Moen.

Sammen med datteren Oline og mannen Hans Martin var hun en av de 430 besøkende som tok turen til UNB10-prosjektet denne søndagen. Her har NRC Group lagt dobbeltspor på oppdrag fra Bane NOR. 13,6 km dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker skal legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum, togparkering på Barkåker og oppgradering av Tønsberg stasjon.

- Det er spennende å se hvordan det er blitt her, sier Hans Martin og Elise R. Moen. Datteren Oline synes bollene fra NRC-boden var skikkelig gode.

NRC Group snart ferdig med sin del av prosjektet

- Det er gøy at det kommer så mange for å se på dette nå, sier prosjektleder Hans Olav Hjartsjø i NRC Group.

Han forklarer at NRC Group snart har fullført sin del av oppdraget. Skinnene er lagt, elektro- og signalarbeidet er gjort, og selve stasjonen fullføres av andre.

- Det er veldig fint, og det er spennende å se dette her. Det gjør ikke noe å få en ny stasjon, sier Elise R. Moen etter sin omvisningsrunde.

Stolte samarbeidspartnere: Kenneth Snekkestad er byggeleder el-kraft i Bane NOR og Hans Olav Hjartsjø er prosjektleder i NRC Group.

Vil vise fram stasjonen

Det er tredje år på rad at det arrangeres Åpen dag på Vestfoldbanen. Arrangementet er et samarbeid mellom Bane NOR og underleverandørene NRC Group og Sapinor.

– Vi ønsker å vise frem stasjonen, så i år legger vi arrangementet hit, slik vi også gjorde i fjor, sier Marianne Hvaal Larsen som er byggeleder i Bane NOR og ansvarlig for arrangementet.

Utbyggingen startet for fullt i første halvår 2020, og det nye dobbeltsporet skal tas bruk i 2025. Da blir det mulig å kjøre fire tog timen mellom Tønsberg og Oslo.

Samarbeider om arrangementet: Medarbeidere fra Bane NOR, NRC Group og Sapinor sto for arrangementet. Noen av dem var Sindre, Øystein, Guro og Emilie.

Se bilder fra Åpen dag på UNB10

Barna sto i kø for å teste de store maskinene

Seriøst mange NRC-boller gikk med: Det gikk som det pleier med varmt hvetebrød. Prosjektingeniør Guro Breistøl og kommunikasjonsdirektør Eline Dalland i NRC Group fikk det travelt.

Vi begynner å se hvordan Horten stasjon kommer til å se ut.

Store maskiner....

Lek og moro for ungene på Horten stasjon.

Skinnene ligger der, fiks ferdige, lagt av NRC Group

Lokalavisen på plass: Prosjektleder Emilie Enger Aas og anleggsleder Marianne Hvaal Larsen i Bane NOR blir intervjuet av journalisten fra Gjengangeren.

Folksomt: Åpen dag på UNB10 arrangeres for tredje gang, og det ble ny publikumrekord med 430 besøkende. Guro Breistøl fra NRC Group var like blid mot alle.