Slik blir de inspirerende ledere

Hvordan kan en leder motivere, inspirere og bidra til at medarbeiderne utvikler seg på jobb? Det var temaet for 16 ledertalenter som nylig var samlet i Navigatorprogrammet, NRC Groups eget nordiske utviklingsprogram for fremtidens ledere.

Del

Simon Hamre Andersen, anleggsleder i NRC Group Norge og Glenn Andersson, plassjef i NRC Group Sverige møtes gjennom Navigatorprogrammet for å utvikle seg som ledere.

Trener på klare tilbakemeldinger

«Det er noe jeg gjerne vil snakke med deg om….» En medarbeider og hennes nærmeste leder har en fortrolig samtale om et tema som kanskje er vanskelig å ta opp. Omkring dem sitter 14 observante personer fra Norge, Sverige og Finland og følger nøye med, alle på god vei til å bli fremtidens ledere i NRC Group. Dette er bare en øvelse, en viktig del av Navigatorprogrammet. Denne mandagen trener de på å gi og ta i mot tilbakemeldinger eller feedback på jobben.

- Tillit er grunnlaget for god ledelse i NRC Group. Og feedback er nødvendig for å bygge tillit, sier Marianne Ulland Kellmer, EVP & Group Head of HR and Digitalisation i NRC Group.

«Motivere, utvikle og inspirere» er et av NRC Groups lederskapsprinsipper som alle ledere i selskapet skal etterleve. Men hvordan gjør man egentlig det i praksis? Det er deltakerne i Navigatorprogrammet på god vei til å finne ut av på denne samlingen, som er den andre i rekken. De 16 deltakerne gjennomgår en rekke øvelser der de får testet ut metoder som kan gjøre dem til ledere som medarbeidere stoler på og som de velger å være ærlige mot. Kunsten å gi feedback på en god måte er en av dem. Navigator-deltaker Tobias Kumlin har selv opplevd at både det å gi og ta imot tilbakemeldinger er en treningssak.

Lærer å lytte aktivt

Jeg har lært å roe meg ned og lytte og ikke la følelsene ta overhånd, forklarer Tobias, som synes Navigatorprogrammet gir ham gode verktøy for å gjøre lederjobben på maskinavdelingen i NRC Sverige.

- Jeg synes det er kult å utvikle meg som person og som leder. Det er veldig motiverende å være med her, sier han.

- Dette er veldig relevant for meg. Vi har en jobb hvor vi gir feedback og tilbakemeldinger til mange mennesker, og det er nyttig å kunne gjøre det på en konstruktiv måte, sier Martin Dovland, prosjektingeniør i NRC Norge.

Deler kunnskap og erfaring

Det summer i salen. Nå deler navigatørene tillitsfullt egne erfaringer og utfordringer med hverandre. Men hvem lytter, egentlig? Aktiv lytting er også en god ferdighet for en real leder. Åpne ører og åpne spørsmål må til for å være en god leder som ikke bare dikterer egne svar, men som hjelper medarbeiderne å finne sine egne, forklarer Vilde Haugnæss, Head of Talent Aquistion and People Development. På lederspråket kalles metoden coaching.

- Jeg opplever et skikkelig engasjement i gruppa. Dere tar virkelig med dere ekte tema fra hverdagen inn i diskusjonene, sier hun etter å ha hørt på samtalene.

Det viktigste jeg har lært, er å stole mer på meg selv, selv om oppgavene kan virke vanskelige. Og coaching er en metode jeg helt klart kommer til å bruke på jobben. Den kan gjøre meg i stand til å hjelpe en kollega med å finne svaret, selv når jeg ikke har det selv, sier Petra Brunnila, prosjektingeniør fra Finland

- Dette er veldig lærerikt. Det er gøy å få lære så mange teknikker på lederskap og kommunikasjon, sier Mari Hovelsen, HMS/K- ansvarlig i NRC Norge.

Stas å bli satset på

I Navigatorprogrammet deler deltakerne kunnskap og erfaring. Målet er at de også skal bygge varige forbindelser, slik at de kan fortsette å utvikle seg sammen også etter at programmet er slutt.

- Dette er en artig gruppe mennesker og det er kult at vi har så mange ulike roller. Det betyr at man kan lære mye av å prate med hverandre om hvordan vi arbeider. Vi kommer fra tre ulike land, og ser forskjellene mellom oss, og når vi lytter til hverandre finnes det alltid noe bra å ta med seg inn i sin egen jobb, sier Glenn Andersson, plassjef i NRC Group Sverige.

Flere av deltakerne synes det er stor stas å være utvalgt til å delta i Navigatorprogrammet og få lov til å utvikle seg som leder i NRC Group.

- Det er en ære å få være med på dette. Jeg ble kjempeglad for å få spørsmålet om jeg kunne tenke meg å delta, sier Tobias Kumlin.

Petra Brunnila og Patrik Eriksson trener på coaching, kunsten å hjelpe en medarbeider til å finne gode løsninger. De jobber i NRC Group Finland og Sverige.

Dette er Navigatorprogrammet

Navigatorprogrammet er et internt nordisk lederutviklingsprogram for talentfulle og ambisiøse lederspirer i NRC Group. Målet er bygge trygghet og solide lederferdigheter hos unge medarbeidere med ambisjoner og potensial til å ta på seg lederroller i NRC Group i framtiden.

Programmet er basert på NRC Groups lederskapsprinsipper og ferdigheter vi vet er kritiske for å lykkes som leder i dag og i fremtiden. Lederskapsprinsippene i NRC Group beskriver de viktigste forventningene til ledere på alle nivåer i NRC Group:

  • Live our values
  • Share knowledge to improve
  • Motivate, develop and inspire
  • Marianne Ulland Kellmer, EVP & Group Head of HR and Digitalisation i NRC Group og Vilde Haugnæss, Head of Talent Aquistion and People Development er ansvarlige for Navigatorprogrammet.

Navigatorprogrammet samler ledertalenter fra hele NRC Group, Norge, Sverige og Finland

Fem om Navigatorprogrammet

Tobias Kumlin

Plassjef NRC Group Sverige

Det er skikkelig kult å være med. Jeg vil gjerne utvikle meg og opplever det som en ære å bli valgt ut til dette.

Mari Hovelsen

HMS-K-sjef NRC Group Norge

Dette er veldig lærerikt. Jeg liker å motivere og jobbe med folk slik at de lykkes. 

Glenn Andersson

Plassjef NRC Group Sverige

Dette er spennende. Når jeg kommer tilbake på jobb, vil jeg prøve å bruke verktøyene vi lærer her.

Martin Dovland

Prosjektingeniør NRC Group Norge

Det er veldig bra at NRC henter egne folk internt i firmaet og satser på dem. 

Petra Brunnila

Prosjektingeniør NRC Group Finland

Jeg liker å gjøre noe nytt, og gjerne på en ny måte, og så er kolleger viktige for meg.

Sjekk Vildes tre tips for god feedback på jobb:

1. Vær konkret og vis til den situasjonen du har sett eller opplevd. Fortell om innvirkningen den hadde på deg og hva du ønsker videre.

2. Snakk i jeg-form. Husk at feedback alltid er subjektivt og at det er din virkelighet du deler.

3. Husk at feedback på jobben i størst mulig grad skal dreie seg om å anerkjenne det som er bra. Det er dette som betyr mest for gode prestasjoner og utvikling.